henkenmalou.reismee.nl

Met mn meissie naar Maleisie

Als Sinterklaas zo blij kwamen we aan in Cambodja (Phnom Penh) met een boot over de brede Mekong. Aankomen in Phnom Penh per boot is een hele vreemde gewaarwording: het ene moment zie je alleen maar rijstvelden en koeien die worden gewassen in de Mekong en even later vaar je langs enorme paleizen. Wat ziet het er hier rijk en mooi uit! In de avond gelijk de twee lekkerste gerechten van Cambodja gegeten, Amok (soepachtige hartige taart / curry met vis of kip) en zoete sticky rice met Mango in een bananenblad gevouwen. Phnom Penh is rijk aan mooie gebouwen en overladen met tragedie. De tragedie was enorm indrukwekkend in (een van) de Killing fields waar de Khmer Rouge zijn massamoorden uitvoerde op de meest verschrikkelijke manieren (kogels waren te duur). We hebben hier goed kunnen genieten van de luxe van Cambodja; massage, overheerlijk eten, goede accommodatie en rijke cultuur.
Van Pnom Penh zijn we met de bus gereisd naar Siem Reap om de tempels van Ankor Wat te zien. Allemamagisch wat een gigantische tempels, wat een groot oppervlak (helemaal op de fiets) en wat een mooie sferen zijn er te vinden (zie de foto's voor een kleine sfeerimpressie). 2 dagen lang rondgecrosst op goede mountainbikes en de derde dag vanwege de zadelpijn (en andere vrouwelijke ongemakken) maar een tuk tuk genomen. Op de 2e dag fietsen zijn we lukraak ergens iets gaan drinken en dat werd erg gezellig met de dochter des huizes! Het was nog geen middag maar de dubbele cijfers zaten al in de klok dus hebben we maar geen nee gezegd tegen de rijstwijn (die hier weer heel anders is, uiteraard homemade). Een paar rijstwijn later vonden we het wel tijd om weer eens een tempel te bezoeken en er wordt ons smekend gevraagd of we alsjeblieft terug wouden komen voor de lunch... vooruit dan maar. Na weer een aantal mooie tempels gezien te hebben zijn we terug gefietst waar het eten al klaar stond. Heerlijke groenten en een lekkere gevaarlijke vis met een flinke dipsaus, wat geen saus was... Uiteraard onder het genot van een 'paar' shotjes rijstwijn.
Helemaal vrolijk van het leuke gezelschap, het feit dat we niet hoefden te betalen (dan maar een flinke tip geven om te bedanken), veel geleerd te hebben van Cambodja en natuurlijk ook de rijstwijn, gingen we weer op pad. De terugweg naar Siem Reap leidde ons langs dorpjes, een onverharde weg en een aantal jongens die aan het volleyballen waren en riepen of we mee wilden doen. Gelijk afgestapt en Henk heeft een paar balletjes mogen slaan. Veel te warm natuurlijk, maar wel heel erg leuk en de jongens waren nog goed ook! Henk z'n dag kon niet meer stuk!

Na nog een dag van tempels, maar dan met de tuktuk als vervoersmiddel, heerlijk lui! zijn we dinsdag 24 juli met de boot naar Battambang (na Phnom Penh de grootste stad van Cambodja, maar niet half zo rijk en toeristisch) gegaan. Hele mooi route door het riet en de leliebladeren en langs zeer arme huizen. Ook hier hebben mensen niks te doen, behalve te voorzien in hun dagelijks voedsel en verder houden ze zich rustig in hun hangmat vanwege de warmte, maar op die manier verbruiken ze ook niet zoveel energie, zodat ze niet zoveel voedsel nodig hebben... Bizar om je dit te realiseren en zo in het midden van de schoonheid ook zoveel armoede te zien.

In Battambang zijn we uiteindelijk maar een dag gebleven, heerlijk lokaal gegeten en de bamboetrein genomen! In Cambodja is een spoornetwerk, maar niet meer in gebruik. Ze zijn er mee bezig om het op te knappen en gedeeltes worden gebruikt om goederen te vervoeren, maar verder is het gewoon te oud. In Battambang kan je naar het station, alles ligt er nog en zou zo weer gebruikt kunnen worden naar een flinke opknapbeurt. Voor de toeristen (maar ook voor de locals) is nog een stukje rails verderop in gebruik. Ze hebben een bamboetreinstelletje gemaakt waar je op gaat zitten en je over de oude, zeer kromme en hobbelige rails raast. Eindelijk zien wat de machinist ook ziet, de Efteling is er niks bij... Het duurde maar twee keer 20 minuten, maar wij waren de rest van de dag blij. Niet verwacht dat het zo leuk zou zijn!

Omdat we nog maar zo weinig zee en strand hebben gezien, willen we heel graag naar zee. In Cambodja schijnt het heel mooi en nog redelijk ongerept te zijn qua toeristen (grote gedeelten in ieder geval), maar we hoorden ook van mensen dat het daar nu erg veel regent, dus hebben we ervoor gekozen om door te reizen naar Bangkok en van daaruit de trein te pakken helemaal naar Kuala Lumpur, met tussenstops aan de kust. Dus we zitten nu in Bangkok. Net over de grens met Cambodja konden we in Thailand te trein weer pakken. Niet heel erg nieuw, maar wel goedkoper dan de bus, hij doet er dan ook 6uur over ipv 3uur, maar dat mag de pret niet drukken, want we hebben weer flink van het landschap kunnen genieten. En vanmiddag stappen we op de trein naar Maleisie. Het is een behoorlijke trip nog en je zou kunnen zeggen dat het ook leuk is om langer op een plek te blijven. Vinden wij ook, maar wat we nog leuker vinden is treinen en chillen op een mooi strand. Afgezien van het gedeelte in Europa (Groningen - Portugal), hebben we dan de langste treinreis gemaakt die je onafgesloten kunt maken in de wereld. En dat gedeelte in Europa naar Portugal gaan we ook zeker nog een keer doen, maar daar hebben we nog alle tijd voor!

Waar is de crisis als je hem nodig hebt?! Zojuist ff gecheckt; alle hotels op Perhentians (lees: het paradijseiland) zijn bommetje vol geboekt. Het is dus nog maar ff zien waar we ons luie witte gat nestelen.

Het is alweer bijna augustus en dat betekent ook dat we al gauw weer thuis zijn. Jullie krijgen een berichtje als het zover is want de tickets boeken we last minute!
Fijne vakantie!
Henk en Malou.

Ate

Heerlijk die van die dingen geniet nog even groet'n pap

Janinde

Wat een fijn verhaal weer, met prachtige foto´s! Genietze verder en tot gauw! X

Berber

Wat een mooie belevenissen weer allemaal zeg! Klinkt heerlijk. Tis handig wel een slaapadres op perhentians te hebben. Hadden wij toen niet en t was nog een hele klus die last minute te vinden. Denken jullie er wel om dat t ramadan is in maleisie... dus geen rijstwijn meer (: dikke kus vanuit marokko (ook volop in ramadan...)

Joep en Ineke

Lieve Henk en Malou, Wat een verhaal weer, en wat ZIEN jullie veel !! Wij zijn net terug van 3 weken Heerde op de Veluwe OOK heel mooi! NU 12.00 uur ma. 30/07/2012 OMWEER en rege. Vanmorgen al wel ZON gezien hoor!! Ik ga nu de koffers uitpakken, voor ons zit het er weer op. Ook voor Arjan en Caroline, die hebben we zondag uit Bremen gehaald, ze waren 2 weken in Zweden OOK heel mooi !! Genieten jullie nog maar even van jullie WERELDREIS !!! Liefs uit Veendam !!

Joep en Ineke

O, Niels, Helena, Eva lynn en Miriam gaan vandaag naar Ponnypark Slagharen, een week in een huisje met ma en Billy. OOK leuk !! Maar ja, ...... het weer !!!!! Het Giet NU !!

Anton

Wat een heerlijk verhaal weer lieverds. Jullie neuzen zullen al goed vol zijn van alle cultuur die jullie snuiven. Ook prachtig dat jullie volleyballen, pilsen en genieten met locals. Daardoor leer je het meeste over het land! Top!!
Geniet van de laatste weken. En stiekem heb ik al wel weer zin in een kroegje in het Ommeland met jullie!!!!