henkenmalou.reismee.nl

Vietnamezen worden vriendelijker of passen wij ons gewoon aan?

Xin Chao (= hallo in het Vietnamees, alschreeuwen de Vietnamezen graag 'hello' naar ons uit nieuwsgierigheid (giechelende meisjes) of als ze ons iets willen verkopen),

Alweer de laatste dag in Vietnam. Gelukkig voor ons en voor Vietnam hebben we het de tweede helft van de reis beter gehad. Niet qua natuur, want die was in het noorden mooier, vooral anders, dan in het zuiden, maar de mensen zijn hier wel vriendelijker. We hebben minder het idee dat we afgezet worden, al blijft het wel irritant, afdingen op water... Of weten wij er gewoon beter mee om te gaan? In ieder geval is onze tweede indruk van Vietnam beter dan de eerste en is de hitte ook een fractie afgenomen. Komt wellicht ook omdat we meer richting zee vertoefden.

Wat is het leuk om weer met de trein te kunnen reizen, ook al is de trein in Vietnam niet wat we gezien hebben in China. Het netwerk is oud, want een geplande hoge snelheids update kan alleen uitgevoerd worden door Duitsers of Japanners en daar is de Vietnamese partij te trots voor, dus het gaat relatief langzaam, maar wel weer heel mooi om de landschappen voorbij te zien komen (het zuiden is mooier qua treinroute dan het noorden). We hebben het hele traject afgeled, van de grens met China tot Saigon (zo noemen de Vietnamezen de stad toch liever dan Ho Chi Minh City, de 'nieuwe', communisitische naam).
In Hue hebben we een mooie stapavond gehad met de Engelsen die we eerder in Rusland hadden ontmoet. Het was erg leuk en gezellig om ze weer te zien, zo gezellig dat we de volgende dag erg brak waren (voor de tweede keer deze reis...) en weinig hebben gezien van de voormalige Franse hoofdstad. De laatste dag hebben we dat flink goed gemaakt met gehuurde motor door de omgeving; koninklijke tombes gezien, pagoda's, de tijger arena en de olifantentempel. Er zijn heel veel ruines in de omgeving, zoveel dat je er ook makkelijk aan voorbij rijdt, omdat nergens aangegeven staat wat het geweest moet zijn, maar heel mooi. Overigens vind je overal in Vietnam graven. In de buurt van steden zijn er begraafplaatsen, die evengroot zijn als dorpjes in Groningen (maar wel stiller) met mooie en grote grafstenen. Op het platteland vind je ze midden in het veld, daar mogen mensen zelf weten waar zeletterlijkhun laatste rustplaats willen vinden. Heel bijzonder en vaak kleurrijk.
Onze volgende stop was Hoi An, een kustplaatsje waar alle touristen naar toe komen om kleding te laten maken. Uiteraard konden wij daar niet in ontbreken en kreeg Henk zijn verjaardagscadeau, een pak op maat. Malou heeft een colbertje laten maken en kon ook de 2 jurken niet weerstaan. Het wordt een mooi kerstcadeau, want dan zullen ze ongeveer in Nederland aankomen... Toch beter dan deze mooie kleding onderin onze backpacks mee nemen. Verder kwamen we hier op straat een Nederlands gezin tegen dat we in Laos al hadden ontmoet. Het waren 2 gezellige avonden waarin we onze ervaringen uitwisselden, want we doen ongeveer dezelfde reis, maar dan in tegengestelde richting. Het is toch leuk om te zien dat het heel goed gaat om met een gezin met 3 kinderen van 7 t/m 11 jaar op reis te zijn voor een aantal maanden.

En toen moesten we ineens heel goed gaan bedenken wat we nog in Vietnam wilden gaan zien en doen, want ons visum zou binnenkort afgelopen en we waren nog maar halverwege Vietnam. Dat werd dus behoorlijk skippen. Vanuit Hoi An zijn we in een keer door gegaan naar Saigon. Wat een mooie stad, zo anders dan alle andere stadjes en steden in Vietnam, veel Westerser, maar vooral veel vriendelijker. Nog steeds proberen mensen je dingen te verkopen, maar op een heel andere manier en ze laten je veel sneller met rust... We hebben een mooie stadswandeling gemaakt en zijn vervolgens naar het War Remnant Museum geweest. De geschiedenis / Vietnamoorlog is toch wel heel heftig geweest en heeft nog steeds impact. De mooie en beroemde foto's en de personal tourguide (Henk na het lezen van het boek Tiger Force) maakten het nog indrukwekkender. Je ziet nog steeds overal bomkraters, gehandicapte mensen en leuzen van Ho Chi Minh overal door het land. Dat was ons allemaal al eerder opgevallen, maar het is nu beter te plaatsen. Heftig!

Omdat we onze hele reis eigenlijk al de Mekong volgen (begint in Zuid China, gaat door Laos en Cambodja en eindigt in Vietnam) zonder de rivier echt te zien (alleen een glimp in Luang Prabang), wilden we minimaal een dag in de Mekongdelta doorbrengen. Vanuit Can Tho, een stadje middenin de delta hebben we een dag een privebootje gehuurd die ons langs de floating markets voer. Hier doen marktmensen hun inkopen om vervolgens al het fruit en de groenten op de (stads)markten in de omgeving te verkopen. Erg leuk om te zien. Jammer alleen dat al het afval van de boten en de bewoners van de Mekongkades al hun rotzooi, van groenafval tot tl-buizen in het water gooien waardoor de rivieren erg vervuild zijn.
En nu zijn we in Chau Doc, een van de grensplaatsen met Cambodja. Vanmiddag gaan we hier de heilige Boeddistische berg Sam beklimmen, die ongeveer 10 keer zo klein is als Mount Emei, maar hier niet minder belangrijk. We zijn benieuwd. En dan is het tijd om Vietnam uit te gaan, want dan hebben we hier alweer 30 dagen doorgebracht. Deze keer zullen we de grens niet per trein of bus overgaan, maar per boot. Lijkt ook bijzonder en daar zullen we weer nieuwe avonturen beleven, hopen we. Hopelijk wel iets relaxter, maar de meeste mensen zeggen dat de Cambodjanen meer lijken op de Lao-mensen, dus daar kijken we wel naar uit.

Jullie allemaal fijne vakantie en anders nog heel even buffelen en dan is het vast ook zover :-).
Veel liefs vanuit een zonnig regenseizoen!
PS1. De foto's komen op een ander moment, want deze computer vertrouwen we niet helemaal.
PS2. Malou haar telefoon heeft het loodje gelegd, dus we zijn niet meer telefonisch (= ook geen whatsapp) bereikbaar. De mail lezen we nog steeds enigszins regelmatig.

Jitske

Klinkt weer goed! Lijkt me ook tof om een keer naar Vietnam te gaan. Hoor daar zoveel positieve verhalen over.

Zelf morgen naar Cuba. In ieder geval op weg naar meer zon. Veel plezier naar weer ;)

X

Pia

Prachtig verhaal weer! Wij gaan over 2 weken naar 't ailand, iets dichter in de buurt, maar we hebben er heel veel zin in!

Cor en Kees

Beste Henk en Malou.
Jullie verhaal gelezen geweldig
De namen al van al die plaatsen en steden
Houden jullie een dagboek bij?
Dus nu naar Combodja nieuwe avonturen
Wij willen ook graag jong zijn maar helaas
Vroeger andere perioteiten en mogelijkheden
Dit kunnen ze jullie niet afpakken geniet maar
Misschien kunnen jullie wel een reis boek schrijven.
Tot horens H.Gr. Cor en Kees

Ate

Mooi dat het daar nog steeds goed gaat en dat je al weer richting huis gaat, we rekenen tegenwoordig in weken heb ik begrepen. Hier ook alles gezond.Nog veel plezier liefs pa

jet

Klinkt weer geweldig. Nog een maandje en dan wil ik alles van jullie live horen onder genot van hapje en drankje. Ik ga in sept. naar Curacao. Chantal werkt daar nu 4 maand dus moet ik daar ook even kijken :-) jullie nog heel veel plezier en avontuur toegewenst. en je weet het ik ben stick jaloers.!!

Gerda petra

Lieve kinds
Weer een mooi reisverslag, we kijken er altijd naar uit.
We hebben jullie kaart van Laos met de postzegls van Vietnam gisteren ontvangen.
Is cambodja nu het laatste land wat jullie bezoeken?
Bij ons is alles goed, Arenda is nu al weer op de helft van haar zwangerschap en heeft een 20 weken echo gehad alles is goed gelukkig!!
Nog heel veel succes en plezier, en hoe komen jullie terug
Dikke kus ma

Laura

Wauw wat weer een geweldig verhaal. Door dit te lezen waan ik me soms ook even weer terug in het mooie Azië. Blijf lekker genieten daar!
Liefs Laura

ger

wat een mooi verhaal en wat een prachtige foto's van vietnam. die van vadertje ho chi minh herinnerde mij aan 1969 augustus/september. ho was net gestorven. ik was een maand in siena. daar was bijna op ieder straathoek de gelegenheid om het condoleance register te tekenen. dat deed ik enthousiast. voor mij was dat iets nieuws. zelfs toen ik dagen later in florence was. opnieuw tekenen.

hartelijke groeten en ook een goede, verdere (thuis)reis
ger