henkenmalou.reismee.nl

Rusland, de Russen en hun bijzondere gewoontes?

Privijet (hoi op zn Russich),

Het is alweer onze laatste dag in Rusland, Irkutsk om precies te zijn. Vanavond vertrekken we richting Mongolie, waar we overigens naar het schijnt 12 uur stil zullen staan en niet uit de trein mogen bij de grens. Om welke redenen? Dat is natuurlijk niet duidelijk...

Om te beginnen met de Transsiberie-express. Ik vond het heel erg mooi en bovendien was het zeer comfortabel! We verbleven steeds in een 4persoonscoupe waarin je ruimte hebt voor je spullen, om te zitten en om goed te slapen. Je kunt continue heetwater uit een ketel halen voor thee en noedels, erg fijn. Op een schermpje in de gang moesten we steeds lezen hoe warm het buiten was, want binnen was het 23graden. De Russen houden ervan om binnen (algemeen, zoals het huis, de trein, openbaren gebouwen, alles) flink op te stoken. Daardoor sliepen we 's nachts in de trein ook niet altijd even goed. Als je nl de coupe dichtdoet, dan loopt te temperatuur op tot ongeveer 27 of 28 graden, niet fijn. Kunnen we alvast wennen aan de temperaturen die we later deze reis gaan tegenkomen?

Het was een bijzondere ervaring om een tijdje in Rusland te verblijven. We hebben inmiddels flink wat geleerd in het alfabet hier, het eten en de mensen. Ze kijken bijvoorbeeld erg veel chagrijnig, maar zijn toch wel behulpzaam als het echt nodig is.
Afgelopen week kwamen we aan hier in Irkutsk en wilden we graag naar het Baikalmeer, het grootste en diepste zoetwatermeer ter wereld. We overnachtten een nacht hier en de volgende ochtend werden we door de hosteleigenaar naar het station gebracht en vroeg aan twee oudere Russen of zij ons op de juiste plek uit de trein wilden zetten. Dat was een mooie missie voor de Russen. Wij hadden nog een beetje ontbijt mee (droog brood, maar prima te doen). Dat vonden zij niet kunnen en haalde kippenpoten en lekker gekruide spek tevoorschijn. Allemaal homemade. Of we er ook een beetje bier bij wilden? Wij niet om 9u 's ochtends, maar de Rus hield het toch maar onder handbereik zodat hij er zelf af en toe van kon drinken. Eenmaal netjes uit de trein gezet begon onze tocht naar het hostel. 8km langs een niet veel gebruikte spoorlijn naar Angasolka, een heel erg klein dorpje strak aan het Baikalmeer. We hadden de hosteleigenaar gevraagd onze backpacks mee te nemen, dus die hoefden we niet te dragen. Scheelde weer, jammer alleen dat het vervolgens 3 dagen duurde voordat het zelf kwam opdagen. Anders dan we hadden afgesproken.... Gelukkig kwamen er twee Nieuw-Zeelanders en twee Engelsmannen de dag na ons in het hostel, dus dat was erg fijn en gezellig. De officiele Russische Banja mochten we uitproberen, wat heel erg fijn was! Het is een hete sauna, tussen 90 en 100 graden en tussendoor in een gat in het ijs springen. Heel fijn! De volgende dag hebben we een flinke wandeling over het Baikalmeer gemaakt en we waren misschien wel de laatsten. Het ijs smolt letterlijk onder onze voeten en daar kwamen we pas achter toen we terug liepen. De scheuren van eerst ongeveer 10cm breed waren bij terugkomst zeker 50cm. Heel bizar en bijzonder. Het ijs zelf was overigens nog steeds ongeveer een meter dik...
De terugreis naar de trein was ook nog een aardig avontuur. We gingen door de vallei naar het station. Dat hield in dat we over de sneeuw, die behoorlijk aan het smelten was, wat kleine riviertjes opleverden waar we met backpacks en al overheen moesten springen, bijhoorlijk stijl ophoog moesten lopen. Het was een tocht die ik zelf niet uitgekozen had, maar er was geen andere keus en uiteindelijk was het wel heel gaaf, fijne overwinning.
Vervolgens zijn we doorgegaan naar Listvjanka, een ander, veel toeristischer dorp aan het Baikalmeer. We verbleven in een supermooi en ja hoor, ecologisch hostel. Heel schoon, alles zeer netjes voor elkaar, lekkere bedden en een uitermate vriendelijke eigenaar. In Listvjanka hebben we de allerlekkerste vis ooit gegeten, Omul, een vis die alleen in het Baikalmeer leeft. Hmmm. Gister was het naast Henk zijn verjaardag, ook Pasen hier. We hebben er niet heel erg veel van meegekregen, behalve dat alle mensen naar Listvjanka kwamen en gingen picknicken, na een overheerlijke Omul te bemachtigen. Overigens weet ik niet of dit elke zondag misschien gebeurd.
Henk zijn verjaardag hebben we flink gevierd met de Engelsmannen, bier en Russische champagne. Lekker en zeer goedkoop.

Dit zijn onze ervaringen uit Rusland. Een bijzonder land, alleen al om zijn omvang ('waarom gaan jullie met de trein, vliegen is toch veel sneller?' en 'waarom komen jullie naar Rusland, voor vakantie gaan wij 'relaxen' aan het strand, het liefst ergens waar het 40graden is'), het toch heel lekkere eten en hoe dingen hier anders werken. Henk: 'In plaats van een sloopvergunning, zouden ze hier een sloopverplichting moeten hebben.' Kortom, het is een bijzonder land, maar als vakantieland zou ik het inderdaad niet aanraden, misschien rond de Zwarte zee en een aantal steden zeker, maar soms zijn beelden hier ook wel wat deprimerend.

Het gaat goed met ons, hoop dat bij jullie ook alles goed gaat, loopt, werkt en groeit...

Spasiba voor alle leuke berichtjes die we ontvangen!

PS. Henk zijn nummer is op dit moment helemaal niet bereikbaar, dus als jullie een berichtjes willen sturen, dan is mail handig en ik ontvang wel berichtjes. Soms whatsapp, maar alleen als er wifi in de buurt is, dat is dus zeker niet altijd....

Arenda

Dag laiverds,
Leuk om weer wat van jullie te horen. En superleuk om mn broertje op zijn verjaardag gisteren even te spreken!
Succes en veel plezier.
Kus van je (schone) zus

Annemarie

Superleuk om weer wat te lezen...ik was al benieuwd naar jullie Transmongolie verhaal! Een goede reis verder! xxx

Annemarie

mongolie = siberie

Harry

Gelukkig te horen dat alles goed is. De gezondheid ook hoop ik? Het been?
Voor Henk: gefelicteerd man en voor Malou een kus

nina (en bram)

rusland alweer achter de rug... geniet van mongolie!! wij zien graag bewijs van de paarden(tocht) ;-) x.

Laura en haar mannen

wauw wat een ervaringen! Geniet er lekker van met zijn tweetjes. Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal!
Hier gaat alles goed, we zweven lekker verder op die blauwe wolk ;-)

xx

Pia

Leuk, leuk, leuk!!! Blijf schrijven, dat is fantastisch voor ons thuisblijvers :-)

marjet

He Henk en Malou,

Henk van harte gefeliciteerd met je 26e verjaardag.
Ik ben blij om weer wat van jullie te horen, lopen jullie een beetje op schema?
Wij zien graag vaker berichtjes inderdaad, zeker als het hier al weken rotweer is, is het leuk om te horen dat jullie je wel prima vermaken haha.

Ik ben benieuwd naar mongolië.

?? ???????? ? ? ???????

marjet

Martijn en Vera

Hé Henk en Malou,

Uiteraard van harte met je verjaardag Henk (én Malou natuurlijk ook een klein beetje:-))
Verder mooi om jullie ervaringen en verhalen te lezen, ook tof zo'n 'Jelle Brandt Corstius-achtige' beschrijving van Rusland, gaaf!

Veel plezier en succes verder, enjoy!

Groet Martijn en Vera

ger

het baikalmeer! behalve jullie mooie verhaal en de foto's daarover heb ik ook nog even google maps bekeken. wat een belevenis.
wel laat maar toch: proficiat, henk met je verjaardag! je nieuwe levensjaar is als ik lees en zie wat jullie doen goed begonnen. houden zo!

Wendy Schreurs

Hoi Henk en Malou,

Leuk om jullie avonturen te lezen. Geniet van de reis.

Liefs Wendy

Guus

Ha Henk en Malou!

Zo, wat een mooie verhalen joh! Rusland lijkt me echt een bijzonder land; die combinatie van kou, ongereptheid en bijzondere mensen. Cool om te lezen!

Geniet ervan samen!

Groet (ook namens Titia),
Guus

Sophie

Malou en Henk!
wat een spannend verhaal met dat smeltende ijs onder je voeten.. brr! Heel veel plezier in mongolie, weer een nieuw avontuur tegemoet..

Theo

He Malou en Henk, wat een leuke herinneringen komen er allemaal naar boven als ik jullie gezellige verhalen lees. Van de heetwatersamovars in de trein tot de Banja aan het Baikalmeer. Leuk hoor. Zometeen door het prachtige ongerepte mongoolse landschap. Zijn jullie nog van plan om te gaan trekken in Mongolie? Of reis je door naar Beijing. Mongolie is zeer de moeite waard. In Ulan Baatar kun je goedkoop slapen bij Nassan, waar Granny plaats maakt voor de backpackers...

Krista

Wat heerlijk om te lezen die reisverhalen van jullie!! Jullie doen zoveel leuke dingen, helemaal fantastisch. Je ziet ook maar dat plannen van dingen niet altijd hoeft, onverwachte tochtjes zijn misschien zelfs wel leuker!!
Ik hoop dat Mongolië ook zo'n spannend land is en dat jullie daar ook weer versteld mogen staan van de gebruiken en gewoontes.
Hele dikke kus voor jullie!
ps. ik ga dit weekend (eindelijk) een bezoekje brengen aan WOEFF!

Joep en Ineke

Fijn te lezen wat jullie allemaal al weer meegemakt hebben. Ook een raar idee dat Gerda en Ate op dit moment in Indonesie zitten. Daar heb ik nog niet van gehoord. Wij hebben de verjaardag van Koen 50 jaar hier heel gezellig met elkaar gevierd. Ook Oom Cor en Kees waren van de partij. VEEL plezier verder !!!!!!!