henkenmalou.reismee.nl

Ruig, mooi, (on)eindig en verder?

Ni hao,

Beijing hebben we gehaald en zijn daarmee aan het einde gekomen van onze Transsiberie-transmongolie-route. Het is erg mooi om het landschap, de culturen ende mensen zo te zien veranderen.

Maar eerst zal ik nog vertellen over het ontzettend mooie, ruige, ongerepte, nomadische Mongolie. Het was een verademing om de grens over te gaan met Rusland, gewoon omdat het in Mongolie allemaal anders en relaxter gaat. Mensen zijn er vrolijk en goedlachs, bovendien wordt er in Ulaan Batar veel en goed Engels gesproken en staat ook veel aangeduid in het Engels, daarbuiten is het onmiddellijk over. In totaal zijn we 8 dagen in Mongolie geweest, waarvan 7 dagen buiten de stad. Mooi!! Het is een heel uitgestrekt land, met veel 'afgestompte' bergen, hoge heuvels en veel kuddes dieren (geiten, schapen, koeien en yaks). We hadden samen met een ander Nederlands meisje, Sifra, een privetour met chauffeur en gelukkig voor ons had zijn vrouw vakantie en ging mee. In de zomer is ze betaalde gids, spreekt goed Engels en weet dus veel over Mongolie en de omgeving waar we waren. We sliepen bij Nomadenfamilies, aten wat de pot schaft (veel touristen vinden dit niet lekker, maar wij hebben het ons zeer goed laten smaken inclusief de 'suuthe the', groene thee, met gezoute melk, bizar, maar eenmaal gewend, erg lekker) en zagen een beetje hoe ze leefden van en met hun kuddes. Ergens onderweg hebben we gezien dat een kleine yak net was geboren, hij kon nog niet op zijn benen staan en dat de kudde samen met de moeder wegliepen. We hebben het kleine yakje op de poten gezet en geprobeerd hem met de kudde mee te laten lopen. Uiteraard ging dat nog niet zo soepel, dus zetten we hem in de auto en brachten hem naar de kudde. Het duurde even voordat de moeder doorhad dat haar kleintje was verplaatst, maar het kwam goed. Dat maak je toch niet elke dag mee...

Natuurlijk hebben we ook paardgereden, maar niet zo veel als we gehoopt hadden, maar het was wel erg leuk. De White Lake moest erg mooi zijn, maar toen we daar aan kwamen hebben nog een hike gemaakt, de rest van de tijd zaten we in een sneeuwstorm en waren we aangewezen op de Ger waar we in sliepen en de warmte die de drollen in de kachel ons gaven. Bomen hebben ze er namelijk niet heel erg veel, mest des te meer en het brand ook erg goed!
Het was een hele mooie periode om in Mongolie te zijn. We hebben zowel zomer gezien, groen landschap metzon en 20 graden, maar ook winter, sneeuwstorm, wit landschap (het blijft namelijk toch nog eerst liggen) en 's nachts -10 graden. Dan zijn de dikke slaapzakken, kolen op de kachel en een extra deken echt geen overbodige luxe. Blij dat we er niet waren met -30 's nachts...

Toen we onze reis vervolgenden van Ulaan Batar naar Beijing kwamen we met de trein door de Gobiwoestijn. Blij dat we daar niet met een trip naar toe zijn gegaan, want daar zagen we alleen maar zandstormen. Dat houdt in dat het buiten lijkt alsof het schemert, maar dan 3 uur lang en met alle ramen dicht, zand in onze coupe.
En nu zijn we in Beijing. Gelukkig is het de vorige Olympische stad en staat veel in het Engels aangegeven, zoals straatnamen. Dus het is een mooie overgang naar de rest van China. Het ging allemaal geleidelijk van ons Romeinse alfabet, naar het Cyrillische (wat uiteindelijk nog best te lezen is), naar het Chinese (waar geen touw aan vast te knopen is). We moeten nu meer gaan werken met handen, voeten en het Iconenboekje, inmiddels onmisbaar...

Het gaat goed met ons, zijn nog niet ziek geweest, hebben eigenlijk alleen nog maar lekker gegeten (zelfs met de tranen van eergisteravond, toen we perongeluk veel te scherp eten hadden besteld, dat krijg je als je de kaart niet kan lezen) en Henk heeft het gips alleen nog als sleutelhanger aan zijn backpack hangen. (Hij had een scheur in het bot net boven zijn enkel en moest 4 dagen voordat we op reis gingen nog loopgips laten zetten.) Maar het gaat dus goed, misschien kunnen we hier en daar wat meer rust gebruiken, tussen alle trips, tochten, wandelingen, sightseeing en reizen, maar ja, je bent maar een keer hier en je wilt zoveel...

Hebben jullie een mooie Koninginnedag gehad gister? Wij hebben het gevoel goed opgehaald door op een van de twee nationale feestdagen samen met de Chinezen naar de Great Wall te gaan, oftewel de Chinese muur. We wilden er toch heen... Te druk, maar ook erg leuk, blijkbaar zijn deze nationals vakantiedagen heel erg belangrijk en kan het niemand schelen hoe druk het is ergens is. Wij hadden er geen rekening meegehouden, dat hield in dat we ook nog een nieuw hostel moesten vinden. Je krijgt zo in ieder geval een goede indruk van hoeveel Chinezen er zijn. Grappig dat we erg opvielen als (buitenlandse) touristen en mensen met ons op de foto wilden. Zeker met Sifra, blonde Nederlandse meid.
We wilden de dag besluiten met andere Nederlanders die we in de trein hadden ontmoet in een Nederlandse bar, maar die bleek uiteindelijk gesloten... op Koninginnedag... Dus hebben we zelf maar bier gehaald voor 40eurocent per 0,6liter en hebben we op de courtyard van ons hostel een heel klein feestje gehad.

Er is teveel te vertellen en dit is nog niet de helft, maar het moet voor jullie ook behapbaar blijven, dus besluit ik eerst maar mijn verhaal. Wat we nu gaan doen? Deze week naar Xi'an, oa naar het Terracotta leger, die wil Malou erg graag zien na de tentoonstelling een paar jaar geleden in Assen en vervolgens zijn we nu aan het kijken of we naar Tibet kunnen. Jullie horen het!

Veel plezier met alles waar jullie mee bezig zijn en geniet voor ons van alle (biertjes in het Stadspark op alle) Nederlandse nationale (al dan niet vrije) dagen. We missen het en jullie een beetje, maar maken er hier zelf ook iets moois van! Toktoi! (proost op zn Mongools)

Liefs van Malou en Henk.

Willem

Hoi, geweldig verhaal weer zeg!! En prachtige foto's ook.
April was hier veel te koud, maar juist op Koninginnedag was het overal prachtig weer, voor het eerst boven de 20 graden.
Veel plezier verder!! Toktoi! Willem

Pia

Fantastisch verhaal weer, geweldig om een beetje met jullie mee te mogen reizen! Het is dat het jullie zo veel tijd kost, maar ik wil elke week wel zo'n verhaal lezen :-)

Annemarie

Ha Malou en Henk,

Wat klinkt dat weer geweldig!! Ik krijg alleen maar meer zin om te reizen ;) Malou, ik mail je zo even uitgebreid naar je hotmail! Geniet ze! xxx

Riët

Xiàw? h?o,
Y?qiè d?u hái h?o ma? Zài zhèl?, y?qiè d?u h?n h?o. Konninginneweekeend piàoliang, xiànzài yòu huí dào g?ngzuò. Méiy?u jìny?bù de xìjié.
W? y? ch?ngm?n de yóujì ATE hé gé ?r dá.
Dédào ch?ojí x?ngfèn y?ugu?n de jiàq?.
Jìxù y?uqù de gùshì, bìng xi?ngshòu t?.
W?n shèliú

Arenda

Wauw, fantastisch om te lezen!! Dikke kus

Ilona

Lieverds, dit klinkt heel bijzonder. Ik ben blij dat jullie de zoute thee ook zo lekker vinden! Wat zou ik daar graag met jullie een kopje van willen drinken, onder het genot van zongedroogde yakmelk:) Jullie zijn heel regelmatig in mijn gedachten en ik ben blij dat jullie zo genieten. Malou, ik mail je nu. Jouw berichtje vanmorgen heeft mijn verjaardag helemaal gemaakt!

Blijf genieten en veel liefs xx

Michiel

Super om jullie verhaal te lezen en de foto's te zien! Geniet er lekker van!
Toktoi!!

Miranda en rest

Wat gaaf dat jullie dit beleven. Leuke foto's. Maak er een mooie tijd van want voor je het weet zit je hier weer in NL. Henk sterkte met je been.

Liefs Miran

Mark

Vorige week was de laatste aflevering van 3 op reis te zien. Floortje Dessing is met de auto van Amsterdam naar Beijng gereden en reed dus ook via mongolie. Erg mooi en verlaten land om te zien!

Theo

weer genieten van jullie verhalen. Het klopt wat je zegt. Het IS langzaam wennen aan het steeds verder ver-oosterend landschap. Hoe gaat het met het eten? Al standaard aan de stokjes of smokkelen jullie nog wel eens met een lepeltje. Wij waren indertijd vanuit Xi-an bijna een dag bezig geweest om een ticket naar Chengdu te krijgen. Uiteindelijk moesten we alsnog 4 dagen wachten op de eerstvolgende trein. U bent gewaarschuwd..Doe de stenen beelden de groeten. Maar geniet ook van de natuur!

Cor Post

Hallo Henk en Malou
Wij hebben jullie verhalen gelezen
En zijn een beetje jalours
Wij kunnen deze reizen niet meer maken. In onze jeugd was dit niet mogelijk.Wij wensen jullie een fijne reis verder.Gegroet van Oom Cor en Kees

Joep en Ineke

Fijn dat het allemaal zo goed gaat met jullie !
Wat een goed idee zeg een icoonenboekje!!! Kan onze Miriam ook zo eens naar China !
Wij zijn ook op onze vakantiebestemming aangekomen........ Eext !
Wij genieten hier van de natuur en de rust en ruimte,
Fijne tijd verder, en we horen graag weer van jullie !
Groeten, liefs, Joep en Ineke

Gerda en pa ate

Vanuit Lombok Indonesie jullie leuke foto s gezien superleuk wat jullie allemaal meemaken. \Wij genieten hier ook enorm zoveel te zien en te beleven.Vandaag wat bewolkt morgen gaan we voor een dagje naar een Gilli eiland volgens peter en marjet een sprookje. We houden contact pas goed op elkaar liefs pa ma

Riët

ik heb jullie opdracht uitgevoerd :-) met oog op Pinksteren.
en een vraagje. Kunnen jullie aangeven wanneer je ongeveer bij de grens van Vietnam bent? Ik ga kijken of ik er dan ook kan zijn.