henkenmalou.reismee.nl

Oh my lady Gaga...

... dat zeggen de Chinezen als ze Oh my God bedoelen. De tijd stormt voorbij, dus onder het mom van 'een verhaal zegt meer dan helemaalniets laten weten', een samenvatting.

Na ons voorgaande verhaal hebben we in Beijing Henk zijn verlate verjaardagsfeestje gevierd in het zwembad. Het olympische Aquaticpark (de watercube)! Het originele bad staat er nog in, maar het complex is verbouwd zodat er nu een geheel waterpretpark is met vele ubervette glijbanen. Henk zijn verjaardag was compleet en zn waterproofcamera niet zo waterproof... Gelukkig hebben we de verhalen nog.Verder hebben we er heerlijk gegeten in de Hutongs, kleine buurten waar iedereen op straat leeft, een eigen winkeltje of restaurantje / keuken heeft waar je heerlijk en goedkoop kan eten. En we hebben ons verbaasd over de vele scouters, het geweldige is dat ze allemaal elektrisch zijn, dus je hoort en ruikte ze niet.Daar hebben ze goed overnagedacht in zo'n miljoenenstad enook de andere steden die we tot nu toe hebben gezienzijn ze allemaal elektrisch. Zouden ze bij ons ook mogen doen...

Van Beijingzijn we naarXi'an gezoefdin een zeer snelle trein. Malou heeft vrienden gemaakt meteen jongen (8)en een meisje (4). We stonden met onze bek vol tanden hoe goed zijn Engels was. Hij vertelde naar een Engelstalige school te gaan. Die scholen hebben we al meer gezien en iserg gebruikelijk naar ons idee onder welgestelde ouders. Malou heeft de kinderen beide een stuiterbal gegeven als bedankje voor de gezellige trip (want ze had zelf al een grote stuiterbal...) en ze hadden ze nog toen ze trein uitgingen...
In Xi'an zijn weuiteraard naar het Terracotta leger geweest. Meer klei gezien dan de familie Ketelaarooitkan bespreken.Ik kan jullie verklappen de beelden zijn niet uitgevoerd in de kleur die je zou verwachtten. Malou vond het vooral supermooi gemaakt en erg bijzonder en Henk dacht vooral wat een scheiterd (de keizer die het geheel heeft laten maken was doodsbang voor de dood) en wat zijn er een boel mensen mishandeld en vermoord voor hetbegraven van zoveel moois. In Xi'an,doordat we sneller dan verwachtonze treinkaartjes hadden geregeld,over de stadsmuur gefietst in de volle hitte. Het zag er vooral erg gerestaureerd uit en het uitzicht bestond vooral uit flats, omdatje over het mooie park heen kijkt datom de muur is aangelegd.Bij een pleintje met fonteintjes vond Malou eindelijk een jongetje dat ze (uiteraard stiekem) op de foto heeft gezet (zie foto's). Kinderen hebben hier nl allemaal een scheur in hun broek. De eerste keer dachten we dat het een foutje was, maar vrijwel alle kinderen van 1 tot 4 jaar hebben zulke broeken aan. Kunnen ze gelijk ergens op straat gaan zitten en wordt hun broek niet nat. Alleen kinderen van 1 jaar hebben nl luiers. Heel gek gezicht.
Van Xi'an zijn wenaar Chengdu gereisd om panda's te zien.Een fokprogramma met eenpandadierentuin. Het waren echteChinese panda'ste zien aan hun vacht, die geel met zwart was.
Iets zuidelijker naar Emei Shan gegaan om deberg Emei te beklimmen. Een heiligeBoeddhistische berg waar onder andere het eerste Boeddhistische klooster in China is gesticht. Het is eenpelgrimstocht (pelgrimstocht in hetChinees betekentongeveer: 'respect tonen / bezoek brengenaan een heilige berg') voor veleBoeddhisten.In de korte versievan 500 naar 3077 meter hoogtegeklommen.We hebben halverwege de berg in een klooster geslapen. Een monnik die we de vorige dag al hadden ontmoet, sliep hier ook.Ook hij vond het leuk om ons weer te zien en we hebben met handen en voeten gecommuniceerd en dat ging erg goed. De monnik wilde graag dat we met hem gingen bidden, wat een bijzondere ervaring onder het getrommel van een man van het klooster. We waren met z'n vieren, zeer bijzonder! Aankomendaan de top het hoogtepunt niet herkend, maar het was fantastisch. Mooi, stoer, nat (van binnen en buiten), kijk de foto's maar. Het enige wat Malou echt niet leuk vond, waren de apen. Zij leven ook op de berg en er zijn veel Chinezen die hetnog al leuk vinden om apen te zien en ze dus gaan voeren. Met als gevolg dat ze altijd opzoekzijn naar voedsel als er mensen in de buurt zijn. Het kan gebeuren dat er een uit de bosjes op je hoofd springt. Is ons gelukkig niet overkomen, maar dat kwam vooral omdat we steeds onze wandelstokken in de aanslag hadden om ze af te schrikken, we waren zelfs gewapend met stenen... Zoals gezegd, de rest was fantastisch! Wat een klim, wat een voldoening, wat een uitzichten en wat een mooie ervaring om samen met een monnik te mogen bidden.Henk: 'je weet niet dat je op de top zit, totdat je weer naar beneden gaat.'
Ondertussen gaat het dus nog steeds goed met ons, zijn we niet naar Tibet gegaan, want het was veel te duur voor dat watwe ervoor zouden krijgen en zien. Vanuit Chengdu wilden we naar het westen, want daar heb je de Tibettan Highway,waar je een goed gevoel van de Tibetaanse cultuur kunt krijgen, maar ook dat was ons niet gegund. Er was nlvlak daarvoor een monnik die zichzelf in de brand had gestoken. Onmiddellijk een reden om touristen geenbustickets te verkopen naar dit gebied.Dus zijn we nu naarberg Emei geweest en gaan we nu naar het westen in de zuidwestelijkste provincie van China, Yunnan. Ook daar schijn je goed de Tibetaanse cultuurte kunnen zien. Ik hoop het!
Cliche, maar dank jullie wel voor alle leuke berichtjes via de verschillende mogelijkheden, het is echt fijn om van jullie te horen!
Byebye (het enige dat veel Chinezen in het Engels kunnen zeggen),
Henk en Malou.

Pia

Jeetje, het is bijna onvoorstelbaar! En dat we dit allemaal zo kunnen volgen is toch fantastisch! Ik zie Henk wel voor me in dat aquapark :-) Op naar het volgende verhaal!

marjet

OOH, china lijkt me reuze intressant, en aan julliie reisverhaal te lezen vinden jullie dat ook! leuk leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben! het is heir vandaag moederdag, tja als moeders in in indonesie zit wordt het lastig niet waar?

en inderdaad wat pia schrijft: op naar het volgende verhaal en foto's!

PS: de camera niet waterproof? wij hadden dat ook namelijk, we hebben hem weer wat opgewarmd op de verwarming(SD kaartje was nat!)

groetjes,

Marjet

Berber

Hi laiverds! Klinkt weer goed zeg! En weer heel leuk om over jullie te lezen! Ik sluit me helemaal aan bij het aapverhaal! Houd er ook niet echt van.. Heb in bali nog een aap moeten smeken om nienkes bril terug te geven.. Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal! Liefs!

Theo

Mooie verhalen. Weer genoten. Heb je de treetjes nog geteld op de Emei Shan? Hele klim he? Wij sliepen nota bene in datzelfde klooster! Alleen waren de bedden toen vochtig, hadden ze geen eten voor ons en waren we allebei aan de schijterij. En een fatsoenlijke wc zijn we daar niet tegen gekomen... Jammer dat Tibet niet doorgaat, maar er zijn ongetwijfeld nog veel andere mooie plekken op aarde! Have fun en wij lezen met veel plezier jullie belevenissen!

Michiel

Hee toppers!
Gaaf om jullie verhaal te lezen! Hebben ze daar ook lekkere ijsjes Henk? ;-)
Geniet ervan!

Ate

Super nooit gedacht dat Henk nog in het klooster zou belanden, ik lees dat jullie erg mooie ervargen meemaken. Geniet ervan en sla de leermomenten op Wij mogen vanaf morgen weer richting huis, erg leuk verhaal groet'n p&M

Joep en Ineke

Hoi Henk en Malou, Mooi verhaal weer! Wij gaan deze week nog wel even naar de Chinees !! Kijken hoe ze reageren als wel zeggen; Oh my lady Gaga !! We wensen jullie nog veel mooie avonturen toe! Juis die "gewone mensen" ontmoeten in hun land lijkt me geweldig!! Doei, liefs Joep en Ineke

ger

toch wel een beetje jammer, malou en henk, dat tibet het niet geworden is. maar zo'n berg emei beklimming met overnachting in een boeddhistisch klooster is natuurlijk ook een geweldige ervaring. verhaal en foto's doen me het helemaal meebeleven.
benieuwd of yunnan inderdaad tibetaans en boeddhistisch is. schrijven dus! ik lees alles met veel plezier.
HOUD-OE! ger